Gewoon lekker lang lol hebben in je werk! 'Simple as that'. Klinkt dat als muziek je oren? Ga er dan maar eens goed voor zitten...
KEEP IT SIMPLE
Het heeft betrekking op iedereen. Zowel jonge mensen met een eigentijdse blik op een bedrijf of organisatie en die daarmee iets extra's verlangen van de organisatie waar ze werken. Of de oudere medewerker die vitaal, gezond en geïnspireerd wilt blijven werken tot aan zijn pensioen gerechtigde leeftijd. Waarbij het één de ander niet uitsluit natuurlijk. Ook jongere mensen willen zich blijven ontwikkelen en op den duur vitaal blijven werken.
Je kunt er vanaf twee kanten naar kijken. Of vanuit het perspectief van de medewerker of vanuit de organisatie. Want wie is er verantwoordelijk voor duurzame inzetbaarheid? Uiteindelijk de medewerker zelf, want deze weet als geen ander wat bijdraagt aan een lang en gelukkig (werk) leven. Maar wat zou het toch fijn zijn dat je werkgever hier een bijdrage aan levert en er met jou over in gesprek gaat.
Waarom? Omdat mensen die lol hebben in hun werk, beter presteren. Dat klinkt heel logisch en dat is het ook! Het is gewoon een win - win situatie. Daar naast betekent betere prestaties voor uw organisatie, de volgende stap naar 'high performance ondernemen'. Dat wil toch iedereen?
HIGH PERFORMANCE
Wanneer teams een hoge mate van taakverantwoordelijkheid hebben en je organisatie betere resultaten behaald ten opzichte van anderen, dan ben je als organisatie mogelijk toe aan de volgende stap. De stap naar een 'high performance organisatie', een fase waarin de beleving van de medewerker een prominente rol gaat spelen. Hier begint het met bewustzijn en de ambitie om het 'werkgeluk' van de medewerkers voorop te zetten. Dit zijn de organisaties die met medewerkers in gesprek gaan en vragen stellen in de trant van: "wat maakt dat mensen zich juist aan onze organisatie verbinden; hoe de medewerkers belastbaarheid tussen werk en privé ervaren en of zij zich nog voldoende gewaardeerd en uitgedaagd voelen?". Medewerkers komen hierdoor veel meer vooraan te staan. Daarmee is tevens de eerste stap gezet naar 'Employer Branding'.
EMPLOYER BRANDING
So far so good! We zijn lekker op weg, maar we knallen er gewoon nog maar een Engelse term in, die we meteen ook maar even versimpelen. Hoe zorgen we dat we een aantrekkelijke werkgever blijven, zodat mensen zich langdurig aan ons verbinden? Waarin ze zich uitgedaagd voelen en kunnen blijven ontwikkelen? Arbeidsvoorwaarden kennen we onderhand wel, het zijn juist de authentieke onderscheidende kernwaarden die voor de potentiële medewerker het verschil maken voor de toekomst. Juist de culturele waarden van de organisatie gaan steeds meer mee tellen in het binnenste van medewerker. Graag wil ik je laten nadenken over werkgever profilering. Zijn de culturele waarden van de organisatie daadwerkelijk terug te vinden in het medewerkersprofiel? Weten mensen van buitenaf dit ook? Met een authentiek en onderscheidend werkgeversmerk zorgt u ervoor dat u net de ene streepje voor hebt op de rest. Op die manier weet u de medewerkers te trekken (en te binden) die passen bij uw high performance organisatie.
LAST BUT NOT LEAST
Wanneer deze principes volledig zijn ingebed in uw organisatie cultuur, dan is het positieve gevolg dat het verzuim helpt terug te dringen en werkstress tegen te gaan. Daarnaast is aangetoond dat het de productiviteit verhoogd en klant- medewerkerstevredenheid omhoog gaat. Het vraagt wel om een paar essentiële stappen:
- Urgentie besef
- Beleid op gebied van duurzame inzetbaarheid
- Open met de medewerkers in gesprek gaan
- Formuleer samen dromen en doelen
- Maak een plan van aanpak
- Vergeet successen niet op jullie authentieke manier te vieren!
Wij kunnen u helpen bij één van deze stappen. Benieuwd naar onze 'no nonsens aanpak' die voor iedereen begrijpelijk is? Duurzame inzetbaarheid plaatsen wij in een meetbaar en resultaatgericht kader.